Page 33 - 138-195-PB
P. 33

วารสารครุศาสตร คณะครุศาสตร มหาวิทยาลัยนครพนม                                                    ปที่ 3 ฉบับที่ 3 เดือนกันยายน-ธันวาคม 2565



               branches and some content is not actually used in daily life.  2) The results of  the

               development of a teaching model using problem-based knowledge based on the theory of
               knowledge creation to  promote problem-solving abilities  and social  responsibility of

               Mathayomsuksa 3 students, consisting of principles, objectives, and teaching  procedures:
               Step 1: Identify problems Step 2: Bring understanding Step 3: Strict attention Step 4: Co-

               organize the rules Step 5 : Leading to activities, Step 6 presents the results and Step 7

               continues to evaluate and evaluation results. 3 ) The results of the experiment using a
               problem-based teaching model based on knowledge-building theory to promote problem-

               solving abilities and social responsibility of Mathayomsuksa 3 students, it was found that
               Mathayomsuksa 3 students were able to solve problems and be socially responsible. After

               using the model statistically significantly higher than before applying the pattern at the .05

               level. 4) Assessment of the teaching model using problem-based methods according to the
               theory  of knowledge creation.  In order to promote  problem-solving abilities and social

               responsibility of Mathayomsuksa 3 students, it was found that Mathayomsuksa 3 students

               were satisfied with the teaching style. Overall, it's at a high level.


               Keywords : Problem–based Learning/Constructivism/problem solving ability/social
               responsibility



               บทนำ
                     การเปลี่ยนแปลงทางสังคมเกิดการขยายตัวอยางรวดเร็วของเมืองตาง ๆ กอใหเกิดผลกระทบตอ

               มนุษยชาติ ทั้งปญหาสิ่งแวดลอมทางธรรมชาติ ปญหาสิ่งแวดลอมทางสังคม ซึ่งนับวันยิ่งทวีความรุนแรงมากขึ้น
               สำหรับการเกิดปญหาสิ่งแวดลอมทางธรรมชาติในเมืองที่มีระดับการใชพลังงานและทรัพยากรมากกวาที่อื่น

               ขณะเดียวกันก็ปลอยของเสียและขยะมูลฝอยสูพื้นที่รอบนอกและยังปลอยของเสีย ขยะในรูปแบบตาง ๆ ยิ่ง

               เมืองที่มีการขยายตัวมากเทาใด การบริโภคทรัพยากรและทำลายสภาพแวดลอมก็ยิ่งมีมากขึ้นเทานั้น อันเปน
               การทำลายความสามารถในการใชชีวิตรอดของคนในอนาคต นอกจากนี้ผลกระทบของเมืองยังสงผลตอระดับ

               ทองถิ่นและโลก เชน การปนเปอนในสิ่งแวดลอม การเพิ่มขึ้นของอุณหภูมิการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ

               การเพิ่มขึ้นของขยะมูลฝอย และขยะเทคโนโลยี ปญหามลพิษ สำหรับปญหาสิ่งแวดลอมทางสังคมจะพบวา
               สงผลใหเมืองตองสรางกลไกรองรับ และการจัดการที่ซับซอนขึ้น ทำใหเกิดปญหาตามมา เชน ปญหาจราจร

               ปญหาการขาดแคลนสาธารณูปโภค ปญหาที่อยูอาศัย ปญหาสุขภาพกาย ปญหาสุขภาพจิต เปนตน โดยปญหา

               สุขภาพกายและสุขภาพจิตที่โลกเรากำลังประสบกันถวนทั่ว คือ การเกิดผลกระทบจากสถานการณโรคระบาด
               โควิด 19 (Covid -19) ซึ่งทำใหเกิดการเปลี่ยนแปลงหลายอยางบนโลกใบนี้ โดยเฉพาะรูปแบบการใชชีวิตที่ไม

               เพียงเราตองระวังเรื่องสุขอนามัยของตนเองเพิ่มขึ้น แตเรายังตองตระหนักถึงความปลอดภัยตอสวนรวมดวย





                                                           26
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38