Page 32 - 138-195-PB
P. 32
วารสารครุศาสตร คณะครุศาสตร มหาวิทยาลัยนครพนม ปที่ 3 ฉบับที่ 3 เดือนกันยายน-ธันวาคม 2565
นำพาเขาใจ ขั้นที่ 3 ใสใจเครงครัด ขั้นที่ 4 รวมจัดกติกา ขั้นที่ 5 พาสูกิจกรรม ขั้นที่ 6 นำเสนอผลงาน และขั้น
ที่ 7 สืบสานประเมินคา และการวัดผลประเมินผล 3) ผลการทดลองใชรูปแบบการสอนโดยใชปญหาเปนฐาน
ตามทฤษฎีการสรางความรู เพื่อสงเสริมความสามารถในการแกปญหาและความรับผิดชอบตอสังคมของ
นักเรียนชั้นมัธยมศึกษา 3 พบวา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 มีความสามารถในการแกปญหาและความ
รับผิดชอบตอสังคม หลังการใชรูปแบบฯ สูงกวากอนใชรูปแบบอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4) การ
ประเมินรูปแบบการสอนโดยใชปญหาเปนฐานตามทฤษฎีการสรางความรู เพื่อสงเสริมความสามารถในการ
แกปญหาและความรับผิดชอบตอสังคมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา 3 พบวา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3
มีความพึงพอใจตอรูปแบบการสอน ในภาพรวมอยูในระดับมาก
คำสำคัญ : ปญหาเปนฐาน / ทฤษฎีการสรางความรู/ การแกปญหา/ความรับผิดชอบตอสังคม
ABSTRACT
The objectives of this research were 1) to analyze problems and obstacles in teaching
social studies, religion and culture in Mathayomsuksa 3 2) Create a teaching model based on
the problem-based theory of knowledge creation to promote problem-solving abilities and
social responsibility of students in Matthayomsuksa 3. 3) Experiment with a problem-based
teaching model based on knowledge-building theory, to promote problem-solving abilities
and social responsibility of students in Matthayomsuksa 3 and 4) to evaluate the use of
problem-based teaching methods based on knowledge-building theory, to promote problem
solving abilities and social responsibility of students in Matthayomsuksa 3. The sample group
used in this research were consisting of 32 students in Mathayomsuksa 3/2, 2nd semester,
academic year 2021, Purposive sampling. Tools used in research and data collection were
questionnaires on problems and obstacles in social studies teaching. Model assessment form
Problem Solving Ability and Social Responsibility measurement and a questionnaire to
measure students' satisfaction with the model. Analyze the data by averages, standard
deviation and t-test.
The results showed that 1) The results of the study of problems and obstacles in
teaching social subjects Mathayomsuksa 3 students from the conversation with the teachers,
found that most of the teachers taught by describing the content according to the book.
Lack of new teaching techniques and methods causing students to be afraid to express their
opinions or practice solving problems in the classroom causing no participation in teaching
because of boredom having to memorize both in the content of various subjects in different
25