Page 32 - 138-195-PB
P. 32

วารสารครุศาสตร คณะครุศาสตร มหาวิทยาลัยนครพนม                                                    ปที่ 3 ฉบับที่ 3 เดือนกันยายน-ธันวาคม 2565



               นำพาเขาใจ ขั้นที่ 3 ใสใจเครงครัด ขั้นที่ 4 รวมจัดกติกา ขั้นที่ 5 พาสูกิจกรรม ขั้นที่ 6 นำเสนอผลงาน และขั้น

               ที่ 7 สืบสานประเมินคา และการวัดผลประเมินผล 3) ผลการทดลองใชรูปแบบการสอนโดยใชปญหาเปนฐาน
               ตามทฤษฎีการสรางความรู เพื่อสงเสริมความสามารถในการแกปญหาและความรับผิดชอบตอสังคมของ

               นักเรียนชั้นมัธยมศึกษา 3 พบวา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 มีความสามารถในการแกปญหาและความ
               รับผิดชอบตอสังคม หลังการใชรูปแบบฯ สูงกวากอนใชรูปแบบอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4) การ

               ประเมินรูปแบบการสอนโดยใชปญหาเปนฐานตามทฤษฎีการสรางความรู เพื่อสงเสริมความสามารถในการ

               แกปญหาและความรับผิดชอบตอสังคมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา 3 พบวา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3
               มีความพึงพอใจตอรูปแบบการสอน ในภาพรวมอยูในระดับมาก


               คำสำคัญ : ปญหาเปนฐาน / ทฤษฎีการสรางความรู/ การแกปญหา/ความรับผิดชอบตอสังคม



                                                       ABSTRACT


                     The objectives of this research were 1) to analyze problems and obstacles in teaching

               social studies, religion and culture in Mathayomsuksa 3 2) Create a teaching model based on
               the problem-based theory of knowledge creation to promote problem-solving abilities and

               social responsibility of students in Matthayomsuksa 3. 3) Experiment with a problem-based
               teaching model based on knowledge-building theory, to promote problem-solving abilities

               and social responsibility of students in Matthayomsuksa 3 and 4) to evaluate the use of

               problem-based teaching methods based on knowledge-building theory, to promote problem
               solving abilities and social responsibility of students in Matthayomsuksa 3. The sample group

               used in this research were consisting of 32 students in Mathayomsuksa 3/2, 2nd semester,
               academic year 2021, Purposive sampling. Tools used in research and data collection were

               questionnaires on problems and obstacles in social studies teaching. Model assessment form

               Problem  Solving  Ability  and  Social  Responsibility  measurement  and  a  questionnaire  to
               measure  students'  satisfaction  with  the  model.  Analyze  the  data  by  averages,  standard

               deviation and t-test.

                     The results showed that 1)  The results of  the study of  problems and obstacles  in
               teaching social subjects Mathayomsuksa 3 students from the conversation with the teachers,

               found that most of the teachers taught by describing the content according to the book.

               Lack of new teaching techniques and methods causing students to be afraid to express their
               opinions or practice solving problems in the classroom causing no participation in teaching

               because of boredom having to memorize both in the content of various subjects in different





                                                           25
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37