Page 10 - 138-195-PB
P. 10
วารสารครุศาสตร คณะครุศาสตร มหาวิทยาลัยนครพนม ปที่ 3 ฉบับที่ 3 เดือนกันยายน-ธันวาคม 2565
ระดับสูงของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 4 พบวา จากการประเมินทักษะการคิดระดับสูงของนักเรียนชั้น
มัธยมศึกษาปที่ 4 หลังการใชรูปแบบฯ สูงกวากอนใชรูปแบบอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4) การ
ประเมินรูปแบบการสอนภาษาไทยเชิงบูรณาการ โดยใชวรรณคดีเปนฐาน เพื่อเสริมสรางทักษะการคิดระดับสูง
ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 4 พบวา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 4 มีความพึงพอใจตอรูปแบบการสอน
ภาษาไทยเชิงบูรณาการ โดยใชวรรณคดีเปนฐาน เพื่อเสริมสรางทักษะการคิดระดับสูงของนักเรียนชั้น
มัธยมศึกษาปที่ 4 ในภาพรวมอยูในระดับมาก
คำสำคัญ : การสอนภาษาไทยเชิงบูรณาการ / วรรณคดีเปนฐาน/ ทักษะการคิดระดับสูง
ABSTRACT
The objectives of this research were 1) to analyze problems and obstacles in teaching
Thai language of Mathayomsuksa 4 students, 2) to develop an integrated Thai language
teaching model using literature as a base to enhance high-level thinking skills of
Mathayomsuksa 4 students ; 3) to experiment with an integrated Thai language teaching
model using literature as a base to enhance the high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4
students, and 4) students to evaluate the integrated Thai language teaching model using
literature as a base To enhance high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4 students. The
target group is Mathayomsuksa 4/1 students at Hua Thanon Wittaya School, semester 2 of
the academic year 2021. The tools used for this research and data collection were problem
and obstacle questionnaires in teaching Thai language model, assessment form teaching,
assessment form High-level thinking skills, assessment form and a questionnaire to measure
the satisfaction of students towards the integrated Thai language teaching style using
literature as a base To enhance the high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4 students,
the data were analyzed by means of averages, standard deviation, and t-test (t-test).
The results showed that 1) The results of the study of problems and obstacles in
teaching Thai anguage Mathayomsuksa 4 students from the participating in conversation with
teachers found that Thai language, especially Thai literature. Teachers have an uninteresting
way of teaching. Lack of thought process Integration into real life Therefore, teachers should
teach Thai literature in a provocative manner. Ask students to reason think widely and
instilling in students a good attitude towards Thai language. 2) The results of the
development of an integrated Thai teaching model using literature as a base To enhance the
high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4 students, it was found that the name of the
3