Page 10 - 138-195-PB
P. 10

วารสารครุศาสตร คณะครุศาสตร มหาวิทยาลัยนครพนม                                                    ปที่ 3 ฉบับที่ 3 เดือนกันยายน-ธันวาคม 2565



               ระดับสูงของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 4 พบวา จากการประเมินทักษะการคิดระดับสูงของนักเรียนชั้น

               มัธยมศึกษาปที่ 4 หลังการใชรูปแบบฯ สูงกวากอนใชรูปแบบอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4) การ
               ประเมินรูปแบบการสอนภาษาไทยเชิงบูรณาการ โดยใชวรรณคดีเปนฐาน เพื่อเสริมสรางทักษะการคิดระดับสูง

               ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 4 พบวา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 4 มีความพึงพอใจตอรูปแบบการสอน
               ภาษาไทยเชิงบูรณาการ โดยใชวรรณคดีเปนฐาน เพื่อเสริมสรางทักษะการคิดระดับสูงของนักเรียนชั้น

               มัธยมศึกษาปที่ 4 ในภาพรวมอยูในระดับมาก


               คำสำคัญ : การสอนภาษาไทยเชิงบูรณาการ / วรรณคดีเปนฐาน/ ทักษะการคิดระดับสูง


                                                       ABSTRACT



                     The objectives of this research were 1) to analyze problems and obstacles in teaching
               Thai language of Mathayomsuksa  4  students,  2)  to develop an integrated Thai language

               teaching model using literature as a base  to  enhance high-level thinking skills of

               Mathayomsuksa 4 students ; 3) to experiment with an integrated Thai language teaching
               model using literature as a base to enhance the high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4

               students, and 4) students to evaluate the integrated Thai language teaching model using
               literature as a base To enhance high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4 students. The

               target group is Mathayomsuksa 4/1 students at Hua Thanon Wittaya School, semester 2 of

               the academic year 2021. The tools used for this research and data collection were problem
               and obstacle questionnaires in teaching Thai language model, assessment form teaching,

               assessment form High-level thinking skills, assessment form and a questionnaire to measure
               the satisfaction of students  towards the integrated Thai language  teaching style using

               literature as a base To enhance the high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4 students,

               the data were analyzed by means of averages, standard deviation, and t-test (t-test).
                     The results showed that 1) The results of the  study of problems  and obstacles in

               teaching Thai anguage Mathayomsuksa 4 students from the participating in conversation with

               teachers found that Thai language, especially Thai literature. Teachers have an uninteresting
               way of teaching. Lack of thought process Integration into real life Therefore, teachers should

               teach Thai  literature in a provocative  manner. Ask students  to reason think widely and

               instilling in students  a good attitude  towards Thai language. 2) The results of  the
               development of an integrated Thai teaching model using literature as a base To enhance the

               high-level thinking skills of Mathayomsuksa 4 students, it was found that the name of the





                                                            3
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15