Page 21 - 138-195-PB
P. 21

วารสารครุศาสตร คณะครุศาสตร มหาวิทยาลัยนครพนม                                                    ปที่ 3 ฉบับที่ 3 เดือนกันยายน-ธันวาคม 2565



               ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 5 พบวาชื่อ SRPC Model ประกอบดวย

               หลักการ วัตถุประสงค ขั้นตอนการเรียนการสอน ไดแก ขั้นศึกษา (Study) ขั้นเรียนรู (Learning) ขั้นฝกฝน
               (Practice) และขั้นประมวล (Codify) และการวัดผลประเมินผล 3) ผลการทดลองใชกระบวนการเรียนรูเชิงรุก ดวย

               สถานการณจำลองรวมกับการใชสื่อออนไลน เรื่อง พาเที่ยวเมืองสัตหีบ เพื่อเสริมสรางความสามารถในการพูด
               ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 5 พบวา จากการประเมินความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของ

               นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 5 หลังการใชกระบวนการฯ สูงกวากอนใชกระบวนการฯอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่

               ระดับ .05 4) การประเมินการใชกระบวนการเรียนรูเชิงรุก ดวยสถานการณจำลองรวมกับการใชสื่อออนไลน
               เรื่อง พาเที่ยวเมืองสัตหีบ เพื่อเสริมสรางความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 5

               นักเรียนมีความพึงพอใจในภาพรวมอยูในระดับมาก


               คำสำคัญ : การเรียนรูเชิงรุก / สถานการณจำลอง/ การพูดภาษาอังกฤษ


                                                       ABSTRACT



                     The  objectives of this  research were  1)  to study  and analyse  contextual conditions,
               problems and obstacles regarding the teaching in speaking English of Mathayomsuksa 5 students

               2) develop a active learning process with the simulation in combination with the use of online
               media, about taking a tour of Sattahip to enhance the English speaking abilities of Mathayomsuksa

               5 students 3) To experiment with the active learning process with the simulation in combination

               with the use of online media, about taking a tour of Sattahip to enhance the English speaking
               abilities of Mathayomsuksa 5 students and 4) students to evaluate the use of the active learning

               process. with the simulation in combination with the use of online media, about taking a tour of
               Sattahip to enhance the English speaking abilities of Mathayomsuksa 5 students, the target group

               is  44 students  in  Plutaluang  Witthaya  School  under  the  Chonburi  Provincial  Administrative

               Organization. At the semester 1, academic year 2021, the research tools and data collection
               were questionnaires on problems and obstacles regarding teaching English speaking, learning

               process assessment form, Learning Management Assessment English speaking proficiency test

               and a questionnaires to measure students' satisfaction with the active learning process with the
               simulation in combination with the use of online media, about taking a tour of Sattahip to

               enhance the English speaking abilities of Mathayomsuksa 5 students, the data were analyzed by

               means of averages, standard deviation, and t-test (t-test).
                     The results showed that 1) The results of the study of problems and obstacles in teaching

               English speaking Mathayomsuksa 5 found that the number of students in each class was too





                                                           14
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26